מסלולים

שביל אלי כהן – רעיון לטיול בגולן

29/01/2024

לשיתוף הכתבה

שביל אלי כהן הוא מסלול טיול ייחודי ברמת הגולן, העובר בין נקודות ציון שונות בהיסטוריה של אלי כהן, אחד המרגלים החשובים ביותר של המדינה. במהלך 70 הקילומטרים של המסלול המתפרסות מדרום רמת הגולן ועד לצפונה, נחשפים המטיילים לנופים מרהיבים של האזור ולהיסטוריה הייחודית של נקודות הציון השונות, וכמובן פועלו של אלי כהן למען המדינה. זהו מסלול המציג נקודת מבט ייחודית על כמה מהרגעים הגורליים בעבודתו של אלי כהן בתור כאמל אמין ת'אבת ובתולדות מדינת ישראל.

על אלי כהן – אחד המרגלים החשובים ביותר בהיסטוריית ישראל

אלי כהן, שהיה ידוע בזהות הבדויה של כאמל אמין ת'אבת, היה מרגל מוכשר מאוד אשר פעל בשירות מדינת ישראל, צה"ל והמוסד. הוא נולד באלכסנדריה שבמצרים להורים אשר היגרו לשם מחלב שבסוריה, ועלה ארצה עם משפחתו לאחר שלמד והתחנך בבתי ספר יהודיים במצרים וסיים לימודי הנדסת חשמל באוניברסיטת אלכסנדריה. אלי כהן היה איש כריזמטי, שנון ואהוב מאוד על הבריות, ובהתחלה המודיעין הישראלי לא היה מעוניין לעבוד עימו כיוון שהיה קל מאוד לזכור אותו וקשה לשכוח ממנו. הוא עסק בתחילת דרכו בתרגום עיתונאות ערבית ובניהול חשבונות במשביר המרכזי. בשנת 1960 הוא גויס לעבוד ביחידה המבצעית של אגף המודיעין בצה"ל ועבר הכשרת ריגול שבמהלכה בנה את דמותו כסוחר ערבי וגולה סורי. במהלך הכשרתו נסע אלי כהן לארגנטינה, ושם התיידד ויצר קשרים עם הצמרת העסקית של יוצאי סוריה, ובשנת 1962 הגיע לסוריה בדמות אדם ששב אליה לאחר שנים רבות של עבודה בחו"ל. בסוריה התמקם כאמל אמין ת'אבת בסמוך למטה המטכ"ל בסוריה, שם הצליח להתיידד עם אנשי צבא ופוליטיקאים רבים, אשר דרכם חדר אל מתחת לעורם של המבצעים הסוריים הסודיים ביותר נגד ישראל.

שביל אלי כהן ברמת הגולן

אלי כהן ביקר 3 פעמים ברמת הגולן, שהייתה אז בשליטה סורית, באישור המשטר הסורי. במלחמת ששת הימים ישראל כבשה אותם הודות לעבודתו הרבה ולמידע היקר שהצליח להעביר. משום שאלי כהן יצר קשרים רבים וקרובים מאוד עם קצינים סורים בדרגות גבוהות, הוא קיבל את אישור הרמטכ"ל הסורי לכניסה לשטח רמת הגולן אשר הייתה מוכרזת כאזור שטח צבאי סגור. בכניסתו לאזורים אלו הוא הצליח להשיג מידע חשוב ביותר על כוונת הסורים לחבל במוביל המים הארצי, להשמיד ציוד סורי שהיה אמון על הטיית מי מקורות הירדן באזור הבניאס, לספק מידע מודיעיני על פעילות חיל האוויר הסורי ועוד. המסלול היום עובר בשמונה נקודות ציון, ואורכו כשעתיים עד 4 שעות, אז אם אתם מגיעים לאירועים בגולן או לצימרים בגולן אנחנו ממליצים לכם להקצות לו זמן בלוח הזמנים שלכם. אורכו הוא 70 ק"מ, ובכל נקודת עניין תוכלו למצוא פינת ישיבה, פסלים מיוחדים שיצר הפסל יובל לופן במיוחד לפרויקט, והסבר היסטורי על המקום. השביל נחנך בשנת 2013 באישור נדיה כהן, אלמנתו של אלי, למטרת הנצחתו.

שביל אלי כהן נקודה 1

הנקודה הראשונה מתחילה בחמת גדר בדרום רמת הגולן, שם נמצא בית המלון "אל-חמה" שבו נהג אלי כהן להיפגש עם קצינים סורים שונים בעלי השפעה רבה. אם אתם שואלים את עצמכם איך לבחור צימר או מחפשים מעיינות חמים ברמת הגולן, תוכלו להגיע ולבקר בנקודת ציון זו. המלון נמצא בשטח צבאי סגור אך אפשר לצפות בו מרחוק, וקיימת בנקודה גם אנדרטה לזכרו של אלי כהן.

שביל אלי כהן נקודה 2

הנקודה השנייה נמצאת בכביש הראשי העולה לרמת הגולן, ותוכלו למצוא אותה בקלות בחיפוש בווייז "שביל אלי כהן נקודה 2". בנקודה זו תמצאו בית מכס צרפתי ישן, אשר שימש כנקודת ביקורת גבולות סורית למגיעים לחמת גדר. אלי כהן נהג להגיע למחסום זה רבות, וכיום אפשר למצוא בו מסמכים כגון כותרות וצילומי ארכיון, ואת רישיונות המעבר של כאמל אמין ת'אבת בעברית ובערבית.

טיול בגולן
טיול בגולן

שביל אלי כהן נקודה 3

סמוך ליער מבוא חמה נמצא פסל של ראש בעל ארבעה פרצופים, המסמל את עבודתו של אלי כהן כמרגל אשר דאג לבדוק את כל החזיתות. במקום תוכלו לראות סלעי בטון מתקופת המנדט הבריטי אשר אומצו על ידי הסורים לחסימת ההתקדמות של טנקים.

שביל אלי כהן נקודה 4

בקיבוץ אפיק היה מועדון קצינים סורי אזרחי, שאליו אלי כהן היה מוזמן כדרך קבע לנוח בדרכו מדמשק לחמת גדר. כיום זוהי נקודת תצפית לעבר הכנרת.

שביל אלי כהן נקודה 5

נקודה זו נמצאת בצומת אליעד, אשר קרויה כיום על שמו של אלי כהן, משום שהוא היה מבקר באזור זה פעמים רבות בדרכו להשיג מודיעין מסוריה, שהיה לה כאן מחנה צבאי.

שביל אלי כהן נקודה 6

במקום זה, הנמצא מעט אחרי היישוב חיספין, יש פינת ישיבה ואזור פיקניק, שבהם תוכלו ליהנות מאתנחתא וארוחה ממבחר המסעדות והפונדקים שתוכלו למצוא בעמוד מזון בגולן. במקום זה אלי היה עובר רבות במהלך פועלו. כמו כן, תוכלו להקשיב להקלטות מיוחדות עם הנציג הישראלי האחרון שאלי כהן פגש בנסיעתו מפריז להמבורג, אשר שוחררו לאחרונה על ידי המוסד.

שביל אלי כהן נקודה 7

נקודה זו היא מבנה המפקדה הצבאית הסורית בקוניטרה. אלי כהן ביקר במקום זה פעמים רבות במהלך פועלו בזכות קשריו הרבים עם אנשי המודיעין הסוריים, אשר העניקו לו אישור מיוחד להיכנס.

שביל אלי כהן נקודה 8

זוהי הנקודה הסופית במסלול, אשר נמצאת במרחק של 75 ק"מ מדמשק. בנקודה זו תוכלו לראות את הפסל של נדיה ושלושת ילדיה ממתינים לשובו של אלי כהן, שגופתו מעולם לא הוחזרה לארץ. על הפסל חקוקות המילים "מחכים לאלי" וציטוט מספר ירמיהו: "כה אמר ה' מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעלתך נאם ה' ושבו מארץ אויב. ויש תקוה לאחריתך נאם ה' ושבו בנים לגבולם"

לסיכום

מסלול אלי כהן, אשר עובר בשמונה נקודות עניין שונות ברמת הגולן, מומלץ מאוד לכל מי שמעוניין לשלב טבע, היסטוריה ומורשת בטיול. דרך מסלול זה תוכלו ללמוד על פועלו של "האיש שלנו בדמשק" וליהנות מהנופים המיוחדים של האזור.

 

טיול בגולן
טיול בגולן

29/01/2024

לשיתוף הכתבה

חוות דעת

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

עסקים

3752

real laser

מכון להסרת שיער בלייזר רפואי, במכשיר המתקדם ביותר – מכשיר "VECTUS" עם התוצאות הטובות בשבילך, עם צוות מקצועי.
שער בנימין

קופונים

2061

פסיכותרפיה

"יש תקופות בחיים שעצה מחבר לא מספיקה". לימור טורקל, פסיכותרפסטית מוסמכת,
רבבה

קופונים

תמונה חלופית לעסקים
חוות הר סיני הינה חווה חקלאית אורגנית השוכנת בדרום הר חברון. בחווה ישנו עדר כבשים לבשר, עיזים לחלב וטחנת קמח המונעת על ידי אבני ריחיים
סוסיא

קופונים

לוגו-פרי-כפיים-min

מיכל מרקס

נעים להכיר! שמי מיכל מרקס ואני נושמת כשאני יוצרת. גם אתן.ם? אצלי תוכלו למצוא סדנאות קליעה, אריגה, ליבוד, שזירה ומקרמה. מחכה לכן.ם!
סנסנה

קופונים

2819
כל המוצרים לבית ולגן:
עלי

קופונים

3108

שער בנימין

רשת מקצועית ומנוסה למשקפיים ועדשות מגע. מעבדה מקצועית לכל תיקוני המשקפיים. באישור משרד הבריאות מוסמך לבדיקות משרד הרישוי. בדיקות ראיה והתאמת משקפיים לילדים ומבוגרים.
שער בנימין

קופונים

לכל העסקים

מאמרים

פורים ידוע כחג המעניק חוויה עוצמתית בלתי נשכחת לילדים. מיד לאחר פורים נכנסים במרץ להכנות המייגעות לפסח. איזו חוויה מוטבעת בזיכרון ילדינו מההכנות לפסח? מתח, עצבנות, עבודה קשה שלא נגמרת, הורים עייפים ומותשים? ימים ארוכים שמחכים מתי יחלפו כבר? או שמא ילדינו שמחים על ההזדמנות לשחק הרבה במים וחומרי ניקוי?
עו"ס חדוה אריאל
לשאלה "למה?" אתם מגיבים בפשטות או בטון עצבני: "כי אני אמרתי לך" אבל אתם נוכחים ש"זה לא עובד". המשימה לא בוצעה ומדד המתח והתסכול עולה.
חדוה אריאל עו"ס M.S.W
מירי מעוז עובדיה מהמועצה האזורית מטה בנימין מספרת על ההצלחה המרגשת של המסגרות והמיזמים אשר משלבים פן קהילתי בעשייה וכיצד החוסן החברתי של הישובים המלווים אותם תרם לכך
Family guide בשיתוף המועצה האזורית מטה בנימין
גדליה בלום הגיע לארץ ישראל כמעט במקרה, כאן פגש את יהדותו ואת אלישבע אשתו. היום שניהם מנהלים יחד את דפי כתום במטרה לחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון. סיפור על אנשים שחיים את מה שהם מאמינים
רבקי גולדפינגר
הנטורופתים המוסמכים של על המשקל עם טיפים חשובים שכדאי לבצע לפני ואחרי הצום, כדי להמנע מתופעות לוואי מיותרות, לשמור על הבריאות ולהרגיש טוב.
רשת "על המשקל"
מחקרים מראים כי אדם ממוצע סוחב משהו כמו 6 ק"ג של פסולת שדבוקה לרירית המעי הגס שלו, שגם אכילה בריאה לא תמיד תצליח לנקות.
נעה מיכאלי
10 שאלות מצויינות בעניין עריכת צוואה בישראל
ג’קסון ושות’ – שירותי עריכת דין, נוטריון, ותרגום מקצועי
מהן תכונותיהם וסגולותיהם של הפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל?
אליהו שכטר
copuns

שביל אלי כהן – רעיון לטיול בגולן

שביל אלי כהן – רעיון לטיול בגולן

תוקף:
עד גמר המלאי

יש להציג את הקופון לבית העסק

ברוך הבא

יצירת קשר עם דפי כתום

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים להשאיר לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים
להשאיר לנו הודעה
ונחזור אליכם בהקדם

כבשה יושבת

058-400-5801    |    [email protected]

058-400-5801    |    [email protected]    |

בחירת מסלול עסק

שימו את העסק שלכם על מפת ההתישבות.
אל תישארו מעבר לקו הירוק!

כבשה יושבת

מה טובו אוהליך

חינם!
לכל החיים
הכי נמכר!
רקע תחתון לדגלון

קראוון

₪149
+ מע״מ
בחודש

ישוב קבע

₪349
+ מע״מ
בחודש

וילת פאר

₪849
+ מע״מ
בחודש

הוספת עסק |

מסלול קראוון

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

הוספת עסק |

מסלול קבע

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

הוספת עסק |

מסלול וילה

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

נשלח!

בחירת לוח פירסום

כבשה יושבת

פרסום מודעות חינם
מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב ,יד שנייה
להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך
אנחנו נדאג לך

פרסום מודעות חינם מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב,יד שנייה. להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך!
אנחנו נדאג לך