תיירות

שבת חיי שרה: הכול על שבת חברון – החג של עיר האבות

29/02/2024

לשיתוף הכתבה

לשבת חיי שרה, הנערכת בעיר העתיקה חברון, משמעות עמוקה בסימן אירוע סוער שהוא זה שעיצב אותה. השבת הקדושה והחשובה הזאת, שנולדה מתוך תגובה קולקטיבית לתוצאות הטבח הטראגי שביצע ברוך גולדשטיין שהביא לסגירת מערת המכפלה בפני יהודים, התפתחה לכינוס עצום עם משתתפים רבים. בעקבות התקרית הקשה שגבתה את חייהם של 29 מתפללים מוסלמים, הפכה חברון למוקד של אקטיביזם נלהב כדי להחזיר את הגישה לאתר. סגירתה של המערה בפני יהודים בצל האירוע הטרגי, הובילה מתנחלים רבים, אך לא רק, לפעול למען פתיחתה מחדש, כאשר השיא הוא שבת חיי שרה, שאותה מציינים מדי שנה במקום. אם כך, מהם הנושאים המרכזיים בפרשת חיי שרה, מה חשוב לדעת על מערת המכפלה ואיפה אפשר להתארח בשבת חיי שרה? הינה כל מה שחשוב לדעת.

מהי שבת חיי שרה (שבת חברון)?

לשבת חיי שרה, הקרויה גם שבת חברון, הנחגגת בחברון במהלך פרשת חיי שרה, יש משמעות עמוקה כאירוע מרכזי בישראל בעיקר באזור שבו מציינים אותה. בסימן קריאת הפרשה המספרת על רכישת מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו, הפך אירוע זה לאבן יסוד של קשר רוחני ואחדות קהילתית. בדיוק כמו ל"ג בעומר במירון וראש השנה באומן, שבת חיי שרה מציעה אווירה ייחודית המתמזגת ברוח אבות העיר. שלל המבקרים המגיעים לחברון בזמן זה סופגים את הקדושה והאנרגייה הרוחנית, ומפיצים את מהותה של העיר העתיקה הזאת בקרב כל המשתתפים.
למרות התמודדות עם אתגרים וחוסר אחדות בעם או תפיסות שונות המעיבות על כך, האירוע מסמל את החוסן, את הצמיחה ואת הקשר הבלתי ניתן לפרימה בין עם ישראל לארץ ישראל עצמה. הפעילויות המתוכננות במהלך האירוע, הכוללות הרצאות, סיורים ותפילה, נועדו להעצים עוד יותר את חווית השבת, תוך טיפוח אווירה חיובית והבטחת התנהלות מכבדת. כולם מוזמנים להשתתף בסוף השבוע משנה החיים הזה, סוף שבוע שהוא בעל חשיבות עמוקה ומשמעות רבה.

הנושאים המרכזיים בפרשת חיי שרה

חייה של שרה, דמות נערצת במסורת היהודית, מסומנים בשני אירועים מרכזיים. הראשון הוא פטירתה, המוביל לרכישת מערת המכפלה על ידי אברהם, ולקבורתה לאחר מכן באתר קדוש זה. ברגע עמוק זה, אברהם מנהל משא ומתן נלהב עם אנשי חברון כדי להבטיח את מקום המנוחה הייחודי הזה לשרה. האירוע המשמעותי השני הוא החיפוש אחר שידוך מתאים לבנם יצחק. ביוזמתו שולח אברהם את משרתו הנאמן אליעזר למצוא אישה ראויה ליצחק בקרב קרוביו בחרן. בחירתה של רבקה, שנבחרה בזכות טוב ליבה ואירוח יוצאי דופן, מכינה את הקרקע לאיחוד להמשך הברית האלוהית.

שבת חברון

פטירת שרה וקבורתה במערת המכפלה

פטירת שרה וקבורתה במערת המכפלה מייצגים פרק נוקב בנרטיב של האבות המייסדים. אירוע זה מדגיש את קדושת חברון כאתר קבורה מקודש, נושא שחזר על עצמו בהמשך הפרשה עם פטירתו של אברהם. המשכיות הבעלות על המערה, כפי שמשחזרת התורה, מחזקת את משמעותה כמוקד רוחני לדורות הבאים.

מציאת אישה ליצחק

מציאת אישה ליצחק היא עוד רגע מרכזי שעוצב על ידי תפקידו הפעיל של אברהם בהבטחת המשכיות הברית. החיוב של אברהם לאליעזר משקף את מחויבותו לשלב את יצחק בשושלת החולקת את הערכים החשובים והמסורת. האופן שבו נבחרת רבקה ממחיש את ההקפדה על כך, כדי להבטיח איחוד הרמוני בתוך התוכנית האלוהית.

קצת על מערת המכפלה

למערת המכפלה, הממוקמת בחלקה המזרחי של חברון, יש משמעות עמוקה במסורת היהודית והאסלאמית כאחד. היא משמשת כמקום קבורה לדמויות נערצות כמו אדם, חווה, אברהם, יצחק, יעקב, שרה, רבקה ולאה. המקום עצמו שוכן בתוך מבנה מרשים, שסוברים כי נבנה בתקופת שלטונו של המלך הורדוס, מה שניכר בדמיון הארכיטקטוני שלו ליצירות הרודיאניות אחרות. אחרים טוענים שייתכן ונבנה דווקא בתקופת אדריאנוס. במהלך מאות השנים האתר היה עד לשינויים, מבזיליקה ביזנטית עם גישה משותפת לנוצרים ויהודים להפיכה למסגד בתקופת השלטון המוסלמי. המערה, מוקד עלייה לרגל, קיימה קשרים היסטוריים עמוקים ליישוב היהודי בחברון, כפי שתועד בתקופת ימי הביניים. עם זאת, תחת השלטון הממלוכי, הגישה היהודית למקום הוגבלה, ורק במלחמת ששת הימים ב-1967 חזרו היהודים למרחב הקדוש הזה לאחר למעלה מ-700 שנה. יש הקבלות אדריכליות בין מערת המכפלה להר הבית, מה שמצביע על מורשת משותפת. המערה עומדת כעדות להיסטוריה העשירה, לאמונה ולקשרים התרבותיים באזור גוש עציון והר חברון. כאשר מזמינים הובלות בגוש עציון והר חברון קשה שלא להתרשם מהעוצמה ומהחשיבות הרבה של המקום, וכל מה שסובב אותו.

שבת חיי שרה – ראש השנה של חברון

שבת חי שרה הנחגגת בחברון, נחשבת לרוב כראש השנה של חברון לציון רכישת מערת המכפלה על ידי אברהם, כאמור. בעוד אלפים נוהרים לאתר קדוש זה, האירוע מביא תהודה רוחנית ואווירה ייחודית לחברון. מבקרים רבים בוחרים לשקוע ברוח החגיגית על התמקדות בתרבות המקומית התוססת ומשלבים מסעדה בגוש עציון, בזכות ההיצע הקולינרי המגוון של האזור. נוסף לכך, לחגיגה זו יש משמעות מיוחדת נוספת, תוך שימת דגש בחשיבות עבודה עברית ובאחדות בבנייה ושימור מורשת חברון. השבת הזו, כאירוע בפני עצמו, היא לא רק זיכרון היסטורי אלא גם עדות לחוסן ולייחודיות הרבה של חברון.

אפשרויות האירוח בשבת חיי שרה

למצטרפים לחגיגות שבת חיי שרה, מוצעות מגוון של אפשרויות אירוח. עסקים מקומיים בתחום תיירות בחברון ובקרית ארבע מציעים אירוח מסוגים שונים, לרבות בבתי ספר, בסידורים נפרדים לגברים ולנשים, המטפחים תחושת קהילתיות באירוע מיוחד זה. גם אוהל חב"ד ליד מערת המכפלה הוא בחירה אהובה על רבים, והוא מספק שלוש ארוחות שבת מפנקות לנרשמים מראש בתעריף מוזל. סוגי האירוח האלה, לא רק משפרים את החוויה הכוללת אלא גם תומכים בעסקים מקומיים, ולכן עונים על השאלה למה נעדיף עסקים מקומיים. אפשרויות הלינה כוללות אוהלים בתוך מתחם מערת המכפלה וכן בגנים וחניונים ברחבי חברון וקריית ארבע, כמו גם בבתים פרטיים.

לסיכום

מקורה של שבת חיי שרה הוא בתגובה לאירוע משמעותי וטראגי, ומטרתה היא לחבר בין המשתתפים וליצור אחדות, השואבת את כוחותיה מאבותינו. מתפילות גדולות ועד הפעלות ופעילויות שונות הנלוות לאירוע כולו, העיר מציעה ביום הזה שילוב של מסורת וקהילתיות. בין אם נותנים דגש הפן ההיסטורי, משתתפים בתפילות גדולות או מתארחים אצל המקומיים, זוהי הזדמנות להתחבר אל העבר ואל ההווה.

 

שבת חברון

29/02/2024

לשיתוף הכתבה

חוות דעת

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

עסקים

תמונה חלופית לעסקים

בית בד בוטיק

בבית הבד כרמא אנו עוצרים שמן זית כתית מעולה בשיטה חדשנית, אקולוגית ובהקפדה יתרה משלב גידול הזיתים בעת המסיק, עצירת השמן ואחסונו.
אלון

קופונים

10 (1)
קוסמטיקה טבעית וצמחי מרפא. 100% מוצר טבעי והומוגני לעור. מנחה סדנאות ליצירת מוצרי קוסמטיקה טבעיים.
רותם

קופונים

תמונה חלופית לעסקים
מגשי פירות מעוצבים ומפנקים לפי פירות העונה, וכן ברי פירות מרשימים לאירועים
עלי

קופונים

8

הדרכת טיולים וסדנאות סת"ם

מעביר סדנאות תפילין ופעילות סת"ם לכל הגילאים! מדריך טיולים ומורה דרך מטעם משרד התיירות.
בית אל

קופונים

22
אנימציה, כתיבת ואיור ספרי קומיקס, איור ספרים, עבודות עיצוב ביד ובמחשב, הרצאות/מפגשים לכל הגילאים.
מעלה חבר

קופונים

234

אורגניסט, זמר ו-DJ

אורגניסט' זמר ו-DJ לבר מצווה / בת מצווה ושאר אירועים. אפשרות לתוספת נגנים.

קופונים

לכל העסקים

מאמרים

איך עוזרים לנער מתבגר לקחת אחריות? איך עוזרים לו להתמודד עם המציאות המורכבת שהוא ייתקל בה?
עדיאל שרעבי
האופה הקטנה אופה לנו עוגת שמרים מיוחדת לחג, ומשתפת אותנו בשלבי ההתפתחות של העסק שלה.איך התחילה כשכנה שמחלקת עוגות לחברות, והיום בעלת קייטרינג ומסעדת ״רוזליה״ ברמה קולינרית גבוהה ביותר! ועוד לא כתבנו מילה על המטבח שנשרף כליל באמצע הדרך… סיפור מעורר השראה. וטעים!
חנה עגיב – האופה הקטנה ובעלת המסעדה ’רוזליה’
שתזכו לרזות בחיבור לגוף. לרגש. לנשמה.
מירב מישלוב
איך בדיוק הופכים מאדם אנונימי אלמוני למתקין מזגנים מפורסם?
יהודה מילוסלבסקי
היה זה בערב קיצי באחד מבתי הילדים הקטנים והצפופים בקיבוץ שעלבים בדיוק לפני 40 שנה.. ישבו סביב כמה בני משפחה וחברי קיבוץ שהכינו עבורנו סעודת שבע ברכות. ונכחו גם חתן וכלה נבוכים ומרוגשים.
ד"ר חנה קטן
להשקיע בליווי להרזיה זה לא מיותרזה לא משהו לדחות כי יש קורונה או כל דבר אחר.
מירב מישלוב
הפירות והירקות בחלוקה לפי הצבעים השונים עם התכונות האופייניות להן
אליהו שכטר
אמהות רבות היום מתמודדות עם הדילמה של האיזון בין קריירה לבין הבית, קל וחומר אמהות עצמאיות. יצאנו לפגוש את לינדה מרשל, בעלת קבוצת 'סגולה' שהוקמה במיוחד במטרה לעזור לאותן נשים להיות אפקטיביות במיוחד! שמענו ממנה על המורכבות, וגם קיבלנו כמה טיפים.
חן לילינטל
copuns

שבת חיי שרה: הכול על שבת חברון – החג של עיר האבות

שבת חיי שרה: הכול על שבת חברון – החג של עיר האבות

תוקף:
עד גמר המלאי

יש להציג את הקופון לבית העסק

ברוך הבא

יצירת קשר עם דפי כתום

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים להשאיר לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים
להשאיר לנו הודעה
ונחזור אליכם בהקדם

כבשה יושבת

058-400-5801    |    [email protected]

058-400-5801    |    [email protected]    |

בחירת מסלול עסק

שימו את העסק שלכם על מפת ההתישבות.
אל תישארו מעבר לקו הירוק!

כבשה יושבת

מה טובו אוהליך

חינם!
לכל החיים
הכי נמכר!
רקע תחתון לדגלון

קראוון

₪149
+ מע״מ
בחודש

ישוב קבע

₪349
+ מע״מ
בחודש

וילת פאר

₪849
+ מע״מ
בחודש

הוספת עסק |

מסלול קראוון

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

הוספת עסק |

מסלול קבע

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

הוספת עסק |

מסלול וילה

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

נשלח!

בחירת לוח פירסום

כבשה יושבת

פרסום מודעות חינם
מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב ,יד שנייה
להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך
אנחנו נדאג לך

פרסום מודעות חינם מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב,יד שנייה. להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך!
אנחנו נדאג לך