חינוך

כיצד נקנה הרגלים חדשים לילד ADHD?

לשיתוף הכתבה

מור לנוער
אימון להורים ובני נוער בישיבות תיכוניות. התמחות באימון ADHD.
על מה עלינו להקפיד כשנרצה להרגיל את הילד עם ADHD לעשייה חדשה?

כהורים וכמורים לילדים עם ADHD אתם ודאי נתקלים בפער הגדול בין ההבנה ליכולות הביצוע שלהם. הילדים נראים ונשמעים חכמים ומבינים, ובכל זאת משהו משתבש בעשייה.
זו תמצית ההגדרה של הפרעת קשב שנגזרת מהלקות בתפקודים הניהוליים שאחראית עליהם האונה הפרה-פרונטאלית במוח, זו שמאחורי המצח. כמה חוקרים טוענים כי ADHD היא במהותה לקות בתפקודים הניהוליים ואין ADHD ללא לקות בתפקודים הניהוליים (Brown, 2006 ; Barkley, 2008).

התפקודים הניהוליים (Executive Functions) מאפשרים את הרגולציה העצמית (Self Regulation). הם מקבץ רחב של תפקודים קוגניטיביים גבוהים הכוללים שלושה תפקידים חיוניים לניהול העצמי של האדם, במיוחד בעידן המודרני:
1. זיכרון פעיל (לדוגמא, מה המשימות שלי להיום, מה המשימה או השלב הבאים, היכן הנחתי את המחברת).
2. ויסות עצמי של הנעה (למשל, לקראת פעולה שאינה מהנה במיוחד), עוררות (למשל, בזמן שיעור משעמם אך חשוב) ורגש (למשל, להימנע מנקם במקרה של פגיעות).
3. אנליזה וסינתזה מטא-קוגניטיביים (למשל, היכולת לחשוב על עצמי, להפעיל מחשבה על המחשבה). התוצאה של הלקות הזו בשטח מתבטאת בין השאר בקושי בקבלת החלטות והוצאתן לפועל ובקושי בהנעה עצמית לפעולה ובהתמדה בה (צ'סנר, 2005).

על מה עלינו להקפיד כשנרצה להרגיל את הילד עם ADHD לעשייה חדשה?
כיוון שהילד מתקשה להניע את עצמו למשימה משעממת (אך חשובה), שוכח את המשימות וחלקיהן ומתקשה להתמיד ברצף הפעולות עד להשלמת המשימה – אנו נהיה שם בשבילו ונבנה עבורו מבנה שיניע אותו לתחילת המשימה, יזכיר לו את השלב הבא וייתן לו חשק להשלים את המשימה.
בכל הרגל חדש, נקפיד על 2 שלבים מרכזיים: מתן הוראות כראוי וליווי במהלך העשייה עד להטמעה סופית.

מתן הוראות כראוי:
נמצא את הזמן המתאים לנו ולו, זמן שבו כולנו ערניים ורגועים ויש בינינו כימיה טובה. נמצא מקום שקט מגירויים כדי שנוכל להתרכז (ונאפשר לילד הזקוק לכך לשחק עם משהו ביד). ניצור קשר עין עם הילד. נטרים לילד מה הולך לקרות החל ממחר (למשל). איננו מתחילים את התכנית מיד לאחר שהילד שמע עליה. ניתן לו זמן לעכל אותה. נקפיד על מלל קצר ומובן לילד (משפטים קצרים עד 7 מילים פשוטות וברורות). נציג לילד מבנה/תרשים של העשייה החדשה (בהתאמה לילד הלומד באמצעים שמיעתיים או חזותיים או שניהם יחד. נשתמש גם באייקונים או איורים של המשימה). נבקש מהילד לחזור על הדברים בעל פה (מומלץ במשחק בתורות יחד אתנו. אפשר לשיר את שלבי המשימה). נבצע עם הילד "על יבש" את המשימה על שלביה, כולל הליכה בצוותא ממקום למקום בבית או בכיתה וכך ניצור עוגנים לעשייה (כל עשייה מחוברת למקום מסוים). נכין אותו למצב שלא הכל ילך כראוי ושאנחנו בכל מקרה ממשיכים כי כל הצלחה קטנה היא 100% הצלחה בשבילנו.

ליווי במהלך העשייה עד להטמעה סופית:
את העשייה הראשונה נתחיל בטוב עם הילד: ניצור אווירה נעימה, נחייך, ניתן לו את ההרגשה שאנחנו אתו ורצוננו שיצליח. נקבע את הזמן שבו נתחיל את העשייה. נחזור יחד על השלבים של העשייה בדקלום או בשירה. נתחיל את הביצוע כשאנו אומרים או שרים יחד מה עלינו לעשות בכל שלב. תפקידנו להיות אחראים שהילד נשאר על מסלול המשימות ולא זולג למסיחים שונים. נעודד את הילד בדיבור ובמגע בכל שלב ונעשה לו חשק להמשיך לשלב הבא.

דוגמא להקניית הרגל חדש לילד ADHD: הילד מתארגן בבוקר באיטיות וברקע מתעסק עם כל הנקרה בדרכו. במקרים רבים אף מציק לאחיו הקטנים.

המצב הרצוי: הילד יקום בבוקר בזמן, ימצא את בגדיו המוכנים מאתמול, יעשה את רוטינת הבוקר בעקביות ללא הסחות והצקות לאחיו ויצא בזמן לבית הספר.

השלבים: יום לפני אנחנו משוחחים עם הילד על המצב המצוי והרצוי של הבוקר ו"משווקים" לו את התכנית החדשה במטרה לגייס אותו לשיתוף פעולה.
מציגים את שלבי התכנית בדגש על המקומות המשתנים בהתאם למשימות: מכינים בגדים ומערכת בערב. קמים בבוקר. הולך לאמבטיה: שירותים. נטילת ידיים. צחצוח שיניים. חוזר לחדר: מתלבש ונועל נעליים. לוקח תיק. הולך למטבח: ארוחת בוקר/שתיה. לוקח כדור (במידת הצורך). יוצא לבית הספר.
חוזרים עם הילד על המסלול של רוטינת הבוקר + המשימה בכל מקום: מיטה. אמבטיה. חדר. מטבח. יציאה מהבית. הילד הולך לישון כשהתכנית הזו מתנגנת לו בראש.

הביצוע: בבוקר משכימים את הילד (אם לא קם בעצמו) ומלווים אותו בכל צעד ברוטינה. לשם כך ההורה המלווה צריך להיות פנוי לחלוטין בשבילו על מנת לתת לו את ההרגשה שהוא לגמרי אתו. נחזור עם הילד מידי בוקר על המסלול בליווי צמוד. נשמור שהוא במסלול. נעודד אותו להמשיך אם משהו לא הלך בתכנית. ונקטין עוד ועוד את המעורבות והליווי שלנו בהתאם לעצמאותו המתגבשת של הילד באותו מסלול.

תקציר ההדרכה: הטרמה. הכנה מדוקדקת. הורה פנוי לחלוטין לליווי הילד. ליווי פיזי ומוראלי במהלך העשייה. עידוד.

ההצלחה של הקניית ההרגל החדש תלויה בעיקר בכם, הורים ומורים יקרים, אך כשתצליחו, אני מבטיח לכם שההצלחה לא תסתיים בהרגל הזה. ההצלחה הזו תיתן לכם ולילד כוח להמשיך הלאה וביחד, עד לזרימה חלקה יותר של החיים.
בהצלחה!

607
צביקה מור
מאמן הורים, ילדים ונוער
מור לנוער
אימון להורים ובני נוער בישיבות תיכוניות. התמחות באימון ADHD.

26/12/2018

לשיתוף הכתבה

חוות דעת

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

עסקים

אימון אישי יהודי

אלון מורה | אלעד

קופונים

צימרים | סוויטות | קמפינג

בית ספר שדה כפר עציון שמח להציע לציבור מגוון אפשרויות לאירוח בבית ההארחה בכפר עציון.
כפר עציון

קופונים

אטרקציה חדשה בעמק שילה! מתחם גדול ויפיפה השוכן בתחילת נחל שילה. בשדה תוכלו לקטוף בעצמכם ולאכול בלי הגבלה!
שילה

קופונים

אימון אישי לניהול הבית: ארגון וסידור בתים
נריה

קופונים

אנימציה, כתיבת ואיור ספרי קומיקס, איור ספרים, עבודות עיצוב ביד ובמחשב, הרצאות/מפגשים לכל הגילאים.
מעלה חבר

קופונים

חנות לממכר מוצרי חשמל ממקררים ועד סטריאו וטלפונים אספקה לכל הארץ. פתוח ימי א'-ה' 16:00- 19:00, יום ו' 11:00- 13:00
בית אל

קופונים

לכל העסקים

מאמרים

איך עוזרים לנער מתבגר לקחת אחריות? איך עוזרים לו להתמודד עם המציאות המורכבת שהוא ייתקל בה?
עדיאל שרעבי
מסתבר שהגישה של האדם לבריאותו ומצבו הנפשי, שמח או עצוב, משפיעים על תהליכי הריפוי של מחלות וחלילה הפוך.
אליהו שכטר
לקראת פסח הקרב ומזג האוויר המתחמם, ליאור בן ישר ממליץ על כמה טיולים מיוחדים
ליאור טיולי ג’יפים והפקות אירועים בשטח
יצאנו לסופר מנחם באזור התעשיה בשילה לבדוק עם המומחים – איך בוחרים אבטיח טוב? תמיד מסופר מנחם לימד אותנו טיפים, נתן לנו לטעום – והתלהבנו
חן לילינטל
רבים האנשים שפגשתי בקליניקה שלי שהורידו ממשקלם לא מפני שהפסיקו לאכול, כי אם מכך שאכלו את המזון המתאים להם, על פי הכללים שהתאימו להם, ולאחר שטיפלו בגורמים לעודף המשקל. בכך הם הרוויחו טיפול בבעייתם ואף הורידו במשקלם.
אליהו שכטר
כלי שיווקי חובה לכל עסק ב-2022
יהודה מילוסלבסקי
בתור מי שעוסקת בטיפול הרבה שנים וגם באימון, כמובן אמליץ בחום על שניהם ובכל זאת אנסה לדייק על קצה המזלג את ההבדל ביניהם.
חדוה אריאל עו"ס m.s.w
אחד הפחדים שאני נתקלת בהם עם לקוחות הוא החשש שאני בתור מעצבת אשתלט על הרצונות שלהם. מצד אחד, הם מעוניינים בבית מסוגנן, מיוחד ובטוב טעם. מצד שני, הם רוצים שהעיצוב יהיה ״שלהם״, כלומר, יבטא את אישיותם. כולנו רוצים בית מטופח, מאורגן ונעים, אבל גם שהמבקרים בו ירגישו כך, וגם כזה שיפרגנו לנו עליו. קצת.
סביטקה ריבליס
copuns

כיצד נקנה הרגלים חדשים לילד ADHD?

כיצד נקנה הרגלים חדשים לילד ADHD?

תוקף:
עד גמר המלאי

יש להציג את הקופון לבית העסק

יצירת קשר עם דפי כתום

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים להשאיר לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים
להשאיר לנו הודעה
ונחזור אליכם בהקדם

כבשה יושבת

בחירת מסלול עסק

שימו את העסק שלכם על מפת ההתישבות.
אל תישארו מעבר לקו הירוק!

כבשה יושבת
הכי נמכר!
רקע תחתון לדגלון

קראוון

₪149
+ מע״מ
בחודש

הוספת עסק |

מסלול קראוון

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

נשלח!

בחירת לוח פירסום

כבשה יושבת

פרסום מודעות חינם
מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב ,יד שנייה
להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך
אנחנו נדאג לך

פרסום מודעות חינם מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב,יד שנייה. להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך!
אנחנו נדאג לך