חינוך

כיצד נקנה הרגלים חדשים לילד ADHD?

26/12/2018

לשיתוף הכתבה

מור לנוער
אימון להורים ובני נוער בישיבות תיכוניות. התמחות באימון ADHD.
על מה עלינו להקפיד כשנרצה להרגיל את הילד עם ADHD לעשייה חדשה?

כהורים וכמורים לילדים עם ADHD אתם ודאי נתקלים בפער הגדול בין ההבנה ליכולות הביצוע שלהם. הילדים נראים ונשמעים חכמים ומבינים, ובכל זאת משהו משתבש בעשייה.
זו תמצית ההגדרה של הפרעת קשב שנגזרת מהלקות בתפקודים הניהוליים שאחראית עליהם האונה הפרה-פרונטאלית במוח, זו שמאחורי המצח. כמה חוקרים טוענים כי ADHD היא במהותה לקות בתפקודים הניהוליים ואין ADHD ללא לקות בתפקודים הניהוליים (Brown, 2006 ; Barkley, 2008).

התפקודים הניהוליים (Executive Functions) מאפשרים את הרגולציה העצמית (Self Regulation). הם מקבץ רחב של תפקודים קוגניטיביים גבוהים הכוללים שלושה תפקידים חיוניים לניהול העצמי של האדם, במיוחד בעידן המודרני:
1. זיכרון פעיל (לדוגמא, מה המשימות שלי להיום, מה המשימה או השלב הבאים, היכן הנחתי את המחברת).
2. ויסות עצמי של הנעה (למשל, לקראת פעולה שאינה מהנה במיוחד), עוררות (למשל, בזמן שיעור משעמם אך חשוב) ורגש (למשל, להימנע מנקם במקרה של פגיעות).
3. אנליזה וסינתזה מטא-קוגניטיביים (למשל, היכולת לחשוב על עצמי, להפעיל מחשבה על המחשבה). התוצאה של הלקות הזו בשטח מתבטאת בין השאר בקושי בקבלת החלטות והוצאתן לפועל ובקושי בהנעה עצמית לפעולה ובהתמדה בה (צ'סנר, 2005).

על מה עלינו להקפיד כשנרצה להרגיל את הילד עם ADHD לעשייה חדשה?
כיוון שהילד מתקשה להניע את עצמו למשימה משעממת (אך חשובה), שוכח את המשימות וחלקיהן ומתקשה להתמיד ברצף הפעולות עד להשלמת המשימה – אנו נהיה שם בשבילו ונבנה עבורו מבנה שיניע אותו לתחילת המשימה, יזכיר לו את השלב הבא וייתן לו חשק להשלים את המשימה.
בכל הרגל חדש, נקפיד על 2 שלבים מרכזיים: מתן הוראות כראוי וליווי במהלך העשייה עד להטמעה סופית.

מתן הוראות כראוי:
נמצא את הזמן המתאים לנו ולו, זמן שבו כולנו ערניים ורגועים ויש בינינו כימיה טובה. נמצא מקום שקט מגירויים כדי שנוכל להתרכז (ונאפשר לילד הזקוק לכך לשחק עם משהו ביד). ניצור קשר עין עם הילד. נטרים לילד מה הולך לקרות החל ממחר (למשל). איננו מתחילים את התכנית מיד לאחר שהילד שמע עליה. ניתן לו זמן לעכל אותה. נקפיד על מלל קצר ומובן לילד (משפטים קצרים עד 7 מילים פשוטות וברורות). נציג לילד מבנה/תרשים של העשייה החדשה (בהתאמה לילד הלומד באמצעים שמיעתיים או חזותיים או שניהם יחד. נשתמש גם באייקונים או איורים של המשימה). נבקש מהילד לחזור על הדברים בעל פה (מומלץ במשחק בתורות יחד אתנו. אפשר לשיר את שלבי המשימה). נבצע עם הילד "על יבש" את המשימה על שלביה, כולל הליכה בצוותא ממקום למקום בבית או בכיתה וכך ניצור עוגנים לעשייה (כל עשייה מחוברת למקום מסוים). נכין אותו למצב שלא הכל ילך כראוי ושאנחנו בכל מקרה ממשיכים כי כל הצלחה קטנה היא 100% הצלחה בשבילנו.

ליווי במהלך העשייה עד להטמעה סופית:
את העשייה הראשונה נתחיל בטוב עם הילד: ניצור אווירה נעימה, נחייך, ניתן לו את ההרגשה שאנחנו אתו ורצוננו שיצליח. נקבע את הזמן שבו נתחיל את העשייה. נחזור יחד על השלבים של העשייה בדקלום או בשירה. נתחיל את הביצוע כשאנו אומרים או שרים יחד מה עלינו לעשות בכל שלב. תפקידנו להיות אחראים שהילד נשאר על מסלול המשימות ולא זולג למסיחים שונים. נעודד את הילד בדיבור ובמגע בכל שלב ונעשה לו חשק להמשיך לשלב הבא.

דוגמא להקניית הרגל חדש לילד ADHD: הילד מתארגן בבוקר באיטיות וברקע מתעסק עם כל הנקרה בדרכו. במקרים רבים אף מציק לאחיו הקטנים.

המצב הרצוי: הילד יקום בבוקר בזמן, ימצא את בגדיו המוכנים מאתמול, יעשה את רוטינת הבוקר בעקביות ללא הסחות והצקות לאחיו ויצא בזמן לבית הספר.

השלבים: יום לפני אנחנו משוחחים עם הילד על המצב המצוי והרצוי של הבוקר ו"משווקים" לו את התכנית החדשה במטרה לגייס אותו לשיתוף פעולה.
מציגים את שלבי התכנית בדגש על המקומות המשתנים בהתאם למשימות: מכינים בגדים ומערכת בערב. קמים בבוקר. הולך לאמבטיה: שירותים. נטילת ידיים. צחצוח שיניים. חוזר לחדר: מתלבש ונועל נעליים. לוקח תיק. הולך למטבח: ארוחת בוקר/שתיה. לוקח כדור (במידת הצורך). יוצא לבית הספר.
חוזרים עם הילד על המסלול של רוטינת הבוקר + המשימה בכל מקום: מיטה. אמבטיה. חדר. מטבח. יציאה מהבית. הילד הולך לישון כשהתכנית הזו מתנגנת לו בראש.

הביצוע: בבוקר משכימים את הילד (אם לא קם בעצמו) ומלווים אותו בכל צעד ברוטינה. לשם כך ההורה המלווה צריך להיות פנוי לחלוטין בשבילו על מנת לתת לו את ההרגשה שהוא לגמרי אתו. נחזור עם הילד מידי בוקר על המסלול בליווי צמוד. נשמור שהוא במסלול. נעודד אותו להמשיך אם משהו לא הלך בתכנית. ונקטין עוד ועוד את המעורבות והליווי שלנו בהתאם לעצמאותו המתגבשת של הילד באותו מסלול.

תקציר ההדרכה: הטרמה. הכנה מדוקדקת. הורה פנוי לחלוטין לליווי הילד. ליווי פיזי ומוראלי במהלך העשייה. עידוד.

ההצלחה של הקניית ההרגל החדש תלויה בעיקר בכם, הורים ומורים יקרים, אך כשתצליחו, אני מבטיח לכם שההצלחה לא תסתיים בהרגל הזה. ההצלחה הזו תיתן לכם ולילד כוח להמשיך הלאה וביחד, עד לזרימה חלקה יותר של החיים.
בהצלחה!

כיצד נקנה הרגלים חדשים לילד ADHD?
צביקה מור
מאמן הורים, ילדים ונוער
מור לנוער
אימון להורים ובני נוער בישיבות תיכוניות. התמחות באימון ADHD.

26/12/2018

לשיתוף הכתבה

חוות דעת

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

עסקים

הצריף של תמרי

בית קפה ועוד...

מקום לאירועים פרטיים עד 150 איש.
חוות יאיר

קופונים

ענבל למברגר צילום ועריכה

צילום ועריכה

צילומי משפחה, צילומי תדמית, בוק בר/בת מצווה, צילום ארועים, צילום ועריכת סרטי תדמית ובר/בת מצווה. מחירים נוחים. צילום עם הרבה סבלנות ואהבה! כאן בשבילכם.
מעלה אפרים

קופונים

1104
חברת מתן פתרונות חימום מתמחה בהקמת מערכות חימום תת רצפתיות ויישום פתרונות חימום מים והסקה על ידי שימוש בטכנולוגית חימום ייחודית –משאבות חום.
עלי

קופונים

תמונה חלופית לעסקים
חוויה בלתי נשכחת בחווה חקלאית בלב השומרון. חליבה והכנת גבינה ויוגורטים, אתגר במרעה- חדר בריחה בטבע, סדנאות טבע, האכלה וליטוף, ועוד.
חוות יתדות

קופונים

589
ציורים מקוריים, ציורי פורטרטים בהזמנה. מסיבות ציור לקבוצות.
עלי

קופונים

אלה ואלון בשומרון

צימרים בשומרון

2 צימרים זוגיים / משפחתיים מדהימים. מרווחים מאוד, נוף אדיר! בריכה פרטית.
חוות יאיר

קופונים

לכל העסקים

מאמרים

לקראת פסח הקרב ומזג האוויר המתחמם, ליאור בן ישר ממליץ על כמה טיולים מיוחדים
ליאור טיולי ג’יפים והפקות אירועים בשטח
מתחילה דיאטה ומפסיקה אחרי שבוע… אז מה עושים?
מירב מישלוב
לכבוד פורים אני מכינה אוזני המן שמחזירים אותי לטעם הילדות מפוצצת בפרג. שמשאירה נקודות שחורות ברווחים של השניים. הקסם קורה כשמשתמשים בפרג טחון טרי טרי
סוכן מכירות שעובד לטובת העסק שלכם 24/7
יהודה מילוסלבסקי
אמהות רבות היום מתמודדות עם הדילמה של האיזון בין קריירה לבין הבית, קל וחומר אמהות עצמאיות. יצאנו לפגוש את לינדה מרשל, בעלת קבוצת 'סגולה' שהוקמה במיוחד במטרה לעזור לאותן נשים להיות אפקטיביות במיוחד! שמענו ממנה על המורכבות, וגם קיבלנו כמה טיפים.
חן לילינטל
איך בדיוק הופכים מאדם אנונימי אלמוני למתקין מזגנים מפורסם?
יהודה מילוסלבסקי
זוגות רבים מחפשים לאן לצאת לבלות. אם גם לכם נמאס מחדרי בריחה, סרטים ומסעדות ואתם מחפשים משהו אחר – לאסתר צוברי יש פיתרון עבורכם. במשחק חווייתי ברחבי הישוב עלי בבנימין תלמדו על שבעת הדרכים לאהוב. ההנאה מובטחת!
חן לילינטל
copuns

כיצד נקנה הרגלים חדשים לילד ADHD?

כיצד נקנה הרגלים חדשים לילד ADHD?

תוקף:
עד גמר המלאי

יש להציג את הקופון לבית העסק

ברוך הבא

יצירת קשר עם דפי כתום

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים להשאיר לנו הודעה ונחזור אליכם בהקדם

נשמח לשמוע מכם!
אתם מוזמנים
להשאיר לנו הודעה
ונחזור אליכם בהקדם

כבשה יושבת

058-400-5801    |    [email protected]

058-400-5801    |    [email protected]    |

בחירת מסלול עסק

שימו את העסק שלכם על מפת ההתישבות.
אל תישארו מעבר לקו הירוק!

כבשה יושבת

מה טובו אוהליך

חינם!
לכל החיים
הכי נמכר!
רקע תחתון לדגלון

קראוון

₪149
+ מע״מ
בחודש

ישוב קבע

₪349
+ מע״מ
בחודש

וילת פאר

₪849
+ מע״מ
בחודש

הוספת עסק |

מסלול קראוון

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

הוספת עסק |

מסלול קבע

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

הוספת עסק |

מסלול וילה

אתם מוזמנים להשאיר לנו את הפרטים שלכם
וניצור אתכם קשר בהקדם

כבשה יושבת

נשלח!

בחירת לוח פירסום

כבשה יושבת

פרסום מודעות חינם
מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב ,יד שנייה
להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך
אנחנו נדאג לך

פרסום מודעות חינם מה שעליך לעשות זה לבחור קטגוריה: נדל"ן, דרושים, רכב,יד שנייה. להגיש את הטופס המבוקש, ולחייך!
אנחנו נדאג לך